O nás

O nás

Katedra marketingovej komunikácie „KAMAKO“ na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského vznikla v roku 1996, kedy začala ako prvá v bývalom Československu poskytovať štúdium propagácie. V súčasnosti sa vďaka jej kreatívnemu zameraniu, nadšeniu pre originálne nápady či úspešným absolventom radí k najdynamickejším a k najžiadanejším katedrám filozofickej fakulty. 

Od prvého ročníka prepájame štúdium s praxou, a tak si u nás študenti vyskúšajú spoluprácu s reálnymi agentúrami či klientmi. Katedra touto formou spolupracovala s agentúrou TRIAD, mestom Bratislava a Filozofickou fakultou UK. Viac ti štúdium na KAMAKO priblížia naši študenti vo videu od portálu Refresher.

Katedra marketingovej komunikácie „KAMAKO“ na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského vznikla v roku 1996, kedy začala ako prvá v bývalom Československu poskytovať štúdium propagácie. V súčasnosti sa vďaka jej kreatívnemu zameraniu, nadšeniu pre originálne nápady či úspešným absolventom  radí k najdynamickejším a k najžiadanejším katedrám filozofickej fakulty. 

Od prvého ročníka prepájame štúdium s praxou, a tak si u nás študenti vyskúšajú spoluprácu s reálnymi agentúrami či klientmi. Katedra touto formou spolupracovala s agentúrou TRIAD, mestom Bratislava a Filozofickou fakultou UK. Viac ti štúdium na KAMAKO priblížia naši študenti vo videu od portálu Refresher.

Absolventi

Absolventi

MICHAL PASTIER

Spolumajiteľ a kreatívny riaditeľ reklamných agentúr Zaraguza Bratislava, Zaraguza Praha a prvej slovenskej naming agentúry Big Name Theory. V roku 2015 vyhral kategóriu biznis 30pod30 magazínu Forbes. Je najmladším držiteľom prestížneho ocenenia FILIP za prínos do slovenskej reklamy, ako aj ocenenia Cyber Young Lions z najprestrížnejšieho festivalu reklamy Cannes Lions. Agentúra Zaraguza získala množstvo ocenení u nás aj v zahraničí, Facebook ju dokonca zaradil medzi TOP 10 agentúr sveta.

ANDREJ CSINO

Súčasný kreatívny riaditeľ najväčšej slovenskej online agentúry Core4. Pracoval ako copywriter v agentúrach Mark/BBDO, Grade/TBWA, a neskôr ako kreatívny riaditeľ Lazar-Klostermann a ako Creative teamleader v agentúre MUW Saatchi&Saatchi. V priebehu rokov získal viaceré reklamné ocenenia na Zlatom klinci, New York festivale, Piaf festivale či Golden Hammer.

KATARÍNA POPRACOVÁ

Súčasne pôsobí ako senior copywriter a ideamaker vo full servis agentúre BigKids. V minulosti zastávala rovnakú pozíciu v agentúrach Zaraguza, Kaspen Jung von Matt Bratislava, Wiktor Leo Burnett či Istropolitana Ogilvy. Vo svojej pestrej kariére svoje copywriterské zručnosti využila v kampaniach pre klientov ako VUB banka, T-com či Orange.

LUCIA KUBINSKÁ

Začínala ako dizajnér a ideamaker v SCR creative studios, neskôr ako digital art director v agentúre Zaraguza, kde mala na starosti dizajn aplikácii a webstránok a ako art director pôsobila aj v spoločnosti Websupport. Práve s kolegomi z Websupportu založila v roku 2013 startup InHiro, kde zastávala pozíciu senior dizajnéra. V súčasnoti pracuje ako senior produkt dizajnér pre americká startupovú spoločnosť Algolio.

LENKA SLOVÁK BÓNOVÁ

Začínala v agentúrach Daren&Curtis či Made by Vaculik, kde sa vďaka jej excelentnému copywritingu stala z junior copywriterky hlavnou copywriterkou Tatra banky. Neskôr nastúpila na rovnakú pozíciu do agentúry Respect APP, kde pôsobila vyše 5 rokov, neskoršie už na pozícii kreatívnej riaditeľky. V súčasnosti sa venuje marketingu a copywritingu ako freelancer.

MARIKA BEŇADIK MAJOROVÁ

Svoju kariéru si vybudovala v agentúre Wiktor Leo Burnett, kde pôsobila ako copywriterka obdivuhodných 9 rokov. Z agentúry neskôr odišla, aby si s kolegom z agentúry založila vlastné kreatívne štúdio Gunpowder, v ktorom pôsobí dodnes. Okrem jej kariéry v marketingu ju veľa ľudí pozná aj ako blogerku pod názvom Tonbogirl.

TINA MINOR

Je slovenská ilustrátorka, copywriterka a ideamakerka. Súčasne sa živý freelancerstvom pod vlastnou značkou Tina Minor Illustration, ktorá ma na konte spolupráce so známymi značkami ako Orange, Vinea, McDonald’s, Red Bull, ale aj Becherovka. Práci pre značku nesúcu jej meno predchádzalo 5 rokov práce pre reklamné agentúry, kde si vyskúšala pozíciu copowriterky.

LENKA IMRICHOVÁ

Je fotografka s 13 ročnou praxou v marketingovom, ale aj fotografickom svete. Pracovala na pozícii fotografky pre agentúru Nove-Tvare, Google London, A-medial a vydavateľstvo MAFRA. V súčasnosti sa venuje freelancerstvu a ako reklamný fotograf spolupracovala s mnohými slovenskými aj svetovými značkami ako IKEA, Avion, OMV, Hubert, DM, Škoda či Eurovea.

DANIELA VUNHU ZELINOVÁ

Začínala ako account manažér v agentúrach Arthur Media a Mayer McCan. Neskôr pôsobila ako PR a Media konzultant v AC&C Public Relations, kde pracovala pre klienta Nokia Slovakia. Neskôr prešla do agentúry Sygic, kde dosiahla pozíciu Head of Global PR and Brand Communication. V súčasnosti pracuje na čele PR a marketingu spoločnosti MiddleCap a zároveň si dokončuje doktoranstké štúdium na našej katedre.

TAMARA ŠIMONČÍK HERIBANOVÁ

Je spisovateľka, novinárka a moderátorka. Už popri štúdiu pracovala ako redaktorka v magazínoch Slovenka, EMMA a jej rozhovory a články boli publikované aj v luxusnom štvrťročníku Diners Club magazine či v českej verzii magazínu ELLE. Vyskúšala si aj prácu v televízii, kde pôsobila ako moderátorska v Teleráne TV Markízy či v STV v relácii Ranný magazín. Venuje sa aj literatúre, špecifickejšie písaniu románov a knižiek pre deti.

PETER ULIČNÝ

Je novinár, spisovateľ, textár a jednou z najväčších ikon katedry. Pracoval a publikoval vo viacerých periodikách so zameraním na literatúru a umenie ako sú Slovenské pohľady, Dotyky či Kultúrny život a písal texty pre mnohých spevákov a skupiny ako R. Müller, P. Habera, R. Grigorov či Team. Na konte má aj spoluautorstvo dvoch významných slovenských muzikálov a prekladateľsky participoval aj na ďalších divadelných a muzikálových predstaveniach či je autorom zbierky textových piesní či rozhovorov. V súčasnosti vyučuje na našej katedre predmety ako Ateliér kreativity, Analýza textu, Brandbuilding či Autorské praktikum.

Vďaka praktickému zameraniu študijného plánu a priestoru pracovať popri štúdiu už od prvého ročníka, majú absolventi katedry široké možnosti uplatnenia sa.

Najčastejšie sa absolventi uplatnia v reklamných a mediálnych agentúrach, v marketingových či PR oddeleniach firiem, v masmédiách, vo verejných, štátnych a politických inštitúciách či budujú svoje vlastné podnikanie.

Mnoho zvučných mien v marketingovom či reklamnom svete na Slovensku sú práve absolventmi KAMAKO.

MICHAL PASTIER

Spolumajiteľ a kreatívny riaditeľ reklamných agentúr Zaraguza Bratislava, Zaraguza Praha a prvej slovenskej naming agentúry Big Name Theory. V roku 2015 vyhral kategóriu biznis 30pod30 magazínu Forbes. Je najmladším držiteľom prestížneho ocenenia FILIP za prínos do slovenskej reklamy, ako aj ocenenia Cyber Young Lions z najprestrížnejšieho festivalu reklamy Cannes Lions. Agentúra Zaraguza získala množstvo ocenení u nás aj v zahraničí, Facebook ju dokonca zaradil medzi TOP 10 agentúr sveta.

ANDREJ CSINO

Súčasný kreatívny riaditeľ najväčšej slovenskej online agentúry Core4. Pracoval ako copywriter v agentúrach Mark/BBDO, Grade/TBWA, a neskôr ako kreatívny riaditeľ Lazar-Klostermann a ako Creative teamleader v agentúre MUW Saatchi&Saatchi. V priebehu rokov získal viaceré reklamné ocenenia na Zlatom klinci, New York festivale, Piaf festivale či Golden Hammer.

KATARÍNA POPRACOVÁ

Súčasne pôsobí ako senior copywriter a ideamaker vo full servis agentúre BigKids. V minulosti zastávala rovnakú pozíciu v agentúrach Zaraguza, Kaspen Jung von Matt Bratislava, Wiktor Leo Burnett či Istropolitana Ogilvy. Vo svojej pestrej kariére svoje copywriterské zručnosti využila v kampaniach pre klientov ako VUB banka, T-com či Orange.

LUCIA KUBINSKÁ

Začínala ako dizajnér a ideamaker v SCR creative studios, neskôr ako digital art director v agentúre Zaraguza, kde mala na starosti dizajn aplikácii a webstránok a ako art director pôsobila aj v spoločnosti Websupport. Práve s kolegomi z Websupportu založila v roku 2013 startup InHiro, kde zastávala pozíciu senior dizajnéra. V súčasnoti pracuje ako senior produkt dizajnér pre americká startupovú spoločnosť Algolio.

LENKA SLOVÁK BÓNOVÁ

Začínala v agentúrach Daren&Curtis či Made by Vaculik, kde sa vďaka jej excelentnému copywritingu stala z junior copywriterky hlavnou copywriterkou Tatra banky. Neskôr nastúpila na rovnakú pozíciu do agentúry Respect APP, kde pôsobila vyše 5 rokov, neskoršie už na pozícii kreatívnej riaditeľky. V súčasnosti sa venuje marketingu a copywritingu ako freelancer.

MARIKA BEŇADIK MAJOROVÁ

Svoju kariéru si vybudovala v agentúre Wiktor Leo Burnett, kde pôsobila ako copywriterka obdivuhodných 9 rokov. Z agentúry neskôr odišla, aby si s kolegom z agentúry založila vlastné kreatívne štúdio Gunpowder, v ktorom pôsobí dodnes. Okrem jej kariéry v marketingu ju veľa ľudí pozná aj ako blogerku pod názvom Tonbogirl.

TINA MINOR

Je slovenská ilustrátorka, copywriterka a ideamakerka. Súčasne sa živý freelancerstvom pod vlastnou značkou Tina Minor Illustration, ktorá ma na konte spolupráce so známymi značkami ako Orange, Vinea, McDonald’s, Red Bull, ale aj Becherovka. Práci pre značku nesúcu jej meno predchádzalo 5 rokov práce pre reklamné agentúry, kde si vyskúšala pozíciu copowriterky.

LENKA IMRICHOVÁ

Je fotografka s 13 ročnou praxou v marketingovom, ale aj fotografickom svete. Pracovala na pozícii fotografky pre agentúru Nove-Tvare, Google London, A-medial a vydavateľstvo MAFRA. V súčasnosti sa venuje freelancerstvu a ako reklamný fotograf spolupracovala s mnohými slovenskými aj svetovými značkami ako IKEA, Avion, OMV, Hubert, DM, Škoda či Eurovea.

DANIELA VUNHU ZELINOVÁ

Začínala ako account manažér v agentúrach Arthur Media a Mayer McCan. Neskôr pôsobila ako PR a Media konzultant v AC&C Public Relations, kde pracovala pre klienta Nokia Slovakia. Neskôr prešla do agentúry Sygic, kde dosiahla pozíciu Head of Global PR and Brand Communication. V súčasnosti pracuje na čele PR a marketingu spoločnosti MiddleCap a zároveň si dokončuje doktoranstké štúdium na našej katedre.

TAMARA ŠIMONČÍK HERIBANOVÁ

Je spisovateľka, novinárka a moderátorka. Už popri štúdiu pracovala ako redaktorka v magazínoch Slovenka, EMMA a jej rozhovory a články boli publikované aj v luxusnom štvrťročníku Diners Club magazine či v českej verzii magazínu ELLE. Vyskúšala si aj prácu v televízii, kde pôsobila ako moderátorska v Teleráne TV Markízy či v STV v relácii Ranný magazín. Venuje sa aj literatúre, špecifickejšie písaniu románov a knižiek pre deti.

PETER ULIČNÝ

Je novinár, spisovateľ, textár a jednou z najväčších ikon katedry. Pracoval a publikoval vo viacerých periodikách so zameraním na literatúru a umenie ako sú Slovenské pohľady, Dotyky či Kultúrny život a písal texty pre mnohých spevákov a skupiny ako R. Müller, P. Habera, R. Grigorov či Team. Na konte má aj spoluautorstvo dvoch významných slovenských muzikálov a prekladateľsky participoval aj na ďalších divadelných a muzikálových predstaveniach či je autorom zbierky textových piesní či rozhovorov. V súčasnosti vyučuje na našej katedre predmety ako Ateliér kreativity, Analýza textu, Brandbuilding či Autorské praktikum.

Rozhovor so zakladateľom

JE REKLAMA UMENIE? Na známu otázku, ktorá trápi ako uchádzačov, tak aj študentov KAMAKO, odpovedá v krátkom rozhovore vedúci (a zakladateľ) Katedry marketingovej komunikácie. Interview vzniklo ako cvičenie študentky Kristíny Matúškovej pre rádio _FM. Rozhovor si môžete vypočuť, ale aj prečítať nižšie.

Podľa môjho názoru existujú minimálne tri pohľady na to, kedy vznikla reklama. Zdravý rozum by mal dať, že skôr bolo umenie. Hoci nevieme, akú malo funkciu – nemalo zo začiatku len estetickú, ale boli to nejaké šamanské praktiky; ľudia si privolávali zvieratá, ktoré chceli uloviť. Takže umenie malo iný charakter.

Reklama bola neskôr. Väčšina slovníkov udáva, že reklama vznikla v antike. Keď sa nad tým zamyslíme hlbšie, zistíme, že známe citované svetové slovníky ako Encyclopedia Britannica udávajú, že reklama je šírenie informácií plateným sponzorom prostredníctvom masových médií. Keď je teda reklama šírená masovými médiami, tak musela vzniknúť spolu s masovými médiami; tie vznikli v sedemnástom storočí na Britských ostrovoch, kedy vznikla masová tlač.

Druhý pohľad je pri širšom chápaní reklamy informačného charakteru; kedy chcú obchodníci predať nejaký tovar, produkt alebo službu, tak by začiatok reklamy bol naozaj v antike, kedy vďaka otrokom privilegovaná vrstva nemusela pracovať a robiť tovar, ale potrebovala sa ho zbaviť.

No keď sa pozrieme ešte z iného hľadiska, reklama je ponúkanie nejakej myšlienky. To, čo je u nás druhom sociálnej reklamy, boli informačné myšlienky šírené už v praveku; ako udržať oheň, ako ušiť kožuch z nejakého uloveného zvieraťa. Tieto informácie sa tradovali z pokolenia na pokolenie. Egypťania, civilizácia existujúca 3000 rokov pred naším letopočtom, istotne mali obchod.

Je veľa názorov na to, či je reklama umenie alebo nie. Ja som dokazoval, že reklama využíva umelecké funkcie – napríklad estetickú a naopak, umenie má tiež niekedy komerčnú funkciu, takže sa prelínajú v mnohom.

Ako raz povedal prezident jednej nemeckej reklamnej asociácie, reklama je umenie predať. To je jeden krajný názor; druhý krajný názor je, keď moji kamaráti v reklamných agentúrach tvrdili, že – toto je umenie, nie nejakí výtvarníci! My, keď urobíme film, to je umenie. Nie režiséri, tí majú na film hodinu a pol alebo dve. My máme na to tridsať sekúnd, to je umenie!

To je zase v tom inom slova zmysle. Takže keď reklamný prostriedok splní kritériá, ktoré sú kladené na umelecký artefakt, vtedy je reklama umením. Ale skôr je reklama druhom úžitkového umenia.

JE REKLAMA UMENIE? Na známu otázku, ktorá trápi ako uchádzačov, tak aj študentov KAMAKO, odpovedá v krátkom rozhovore vedúci (a zakladateľ) Katedry marketingovej komunikácie. Interview vzniklo ako cvičenie študentky Kristíny Matúškovej pre rádio _FM. Rozhovor si môžete vypočuť, ale aj prečítať nižšie.

Je reklama umenie?

Rozhovor s Pavlom Horňákom

Podľa môjho názoru existujú minimálne tri pohľady na to, kedy vznikla reklama. Zdravý rozum by mal dať, že skôr bolo umenie. Hoci nevieme, akú malo funkciu – nemalo zo začiatku len estetickú, ale boli to nejaké šamanské praktiky; ľudia si privolávali zvieratá, ktoré chceli uloviť. Takže umenie malo iný charakter.

Reklama bola neskôr. Väčšina slovníkov udáva, že reklama vznikla v antike. Keď sa nad tým zamyslíme hlbšie, zistíme, že známe citované svetové slovníky ako Encyclopedia Britannica udávajú, že reklama je šírenie informácií plateným sponzorom prostredníctvom masových médií. Keď je teda reklama šírená masovými médiami, tak musela vzniknúť spolu s masovými médiami; tie vznikli v sedemnástom storočí na Britských ostrovoch, kedy vznikla masová tlač.

Druhý pohľad je pri širšom chápaní reklamy informačného charakteru; kedy chcú obchodníci predať nejaký tovar, produkt alebo službu, tak by začiatok reklamy bol naozaj v antike, kedy vďaka otrokom privilegovaná vrstva nemusela pracovať a robiť tovar, ale potrebovala sa ho zbaviť.

No keď sa pozrieme ešte z iného hľadiska, reklama je ponúkanie nejakej myšlienky. To, čo je u nás druhom sociálnej reklamy, boli informačné myšlienky šírené už v praveku; ako udržať oheň, ako ušiť kožuch z nejakého uloveného zvieraťa. Tieto informácie sa tradovali z pokolenia na pokolenie. Egypťania, civilizácia existujúca 3000 rokov pred naším letopočtom, istotne mali obchod.

Je veľa názorov na to, či je reklama umenie alebo nie. Ja som dokazoval, že reklama využíva umelecké funkcie – napríklad estetickú a naopak, umenie má tiež niekedy komerčnú funkciu, takže sa prelínajú v mnohom.

Ako raz povedal prezident jednej nemeckej reklamnej asociácie, reklama je umenie predať. To je jeden krajný názor; druhý krajný názor je, keď moji kamaráti v reklamných agentúrach tvrdili, že – toto je umenie, nie nejakí výtvarníci! My, keď urobíme film, to je umenie. Nie režiséri, tí majú na film hodinu a pol alebo dve. My máme na to tridsať sekúnd, to je umenie!

To je zase v tom inom slova zmysle. Takže keď reklamný prostriedok splní kritériá, ktoré sú kladené na umelecký artefakt, vtedy je reklama umením. Ale skôr je reklama druhom úžitkového umenia.