O nás
O nás

Katedra marketingovej komunikácie „KAMAKO“ na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského vznikla v roku 1996, kedy začala ako prvá v bývalom Československu poskytovať štúdium propagácie. V súčasnosti sa vďaka jej kreatívnemu zameraniu, nadšeniu pre originálne nápady či úspešným absolventom radí k najdynamickejším a k najžiadanejším katedrám Filozofickej fakulty.

Od prvého ročníka prepájame štúdium s praxou, a tak si u nás študenti vyskúšajú spoluprácu s reálnymi agentúrami či klientmi. Katedra touto formou spolupracovala s agentúrou TRIAD, mestom Bratislava a Filozofickou fakultou UK. Viac ti štúdium na KAMAKO priblížia naši študenti vo videu od portálu Refresher.

Katedra marketingovej komunikácie „KAMAKO“ na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského vznikla v roku 1996, kedy začala ako prvá v bývalom Československu poskytovať štúdium propagácie. V súčasnosti sa vďaka jej kreatívnemu zameraniu, nadšeniu pre originálne nápady či úspešným absolventom radí k najdynamickejším a k najžiadanejším katedrám Filozofickej fakulty.

Od prvého ročníka prepájame štúdium s praxou, a tak si u nás študenti vyskúšajú spoluprácu s reálnymi agentúrami či klientmi. Katedra touto formou spolupracovala s agentúrou TRIAD, mestom Bratislava a Filozofickou fakultou UK. Viac ti štúdium na KAMAKO priblížia naši študenti vo videu od portálu Refresher.
Absolventi
Absolventi
Vďaka praktickému zameraniu študijného plánu a priestoru pracovať popri štúdiu už od prvého ročníka, majú absolventi katedry široké možnosti uplatnenia sa.
Najčastejšie sa absolventi uplatnia v reklamných a mediálnych agentúrach, v marketingových či PR oddeleniach firiem, v masmédiách, vo verejných, štátnych a politických inštitúciách či budujú svoje vlastné podnikanie.
Mnoho zvučných mien v marketingovom či reklamnom svete na Slovensku sú práve absolventmi KAMAKO.
Rozhovor so zakladateľom
JE REKLAMA UMENIE? Na známu otázku, ktorá trápi ako uchádzačov, tak aj študentov KAMAKO, odpovedá v krátkom rozhovore vedúci (a zakladateľ) Katedry marketingovej komunikácie. Interview vzniklo ako cvičenie študentky Kristíny Matúškovej pre rádio _FM. Rozhovor si môžete vypočuť, ale aj prečítať nižšie.
Je reklama umenie?
Podľa môjho názoru existujú minimálne tri pohľady na to, kedy vznikla reklama. Zdravý rozum by mal dať, že skôr bolo umenie. Hoci nevieme, akú malo funkciu – nemalo zo začiatku len estetickú, ale boli to nejaké šamanské praktiky; ľudia si privolávali zvieratá, ktoré chceli uloviť. Takže umenie malo iný charakter.
Reklama bola neskôr. Väčšina slovníkov udáva, že reklama vznikla v antike. Keď sa nad tým zamyslíme hlbšie, zistíme, že známe citované svetové slovníky ako Encyclopedia Britannica udávajú, že reklama je šírenie informácií plateným sponzorom prostredníctvom masových médií. Keď je teda reklama šírená masovými médiami, tak musela vzniknúť spolu s masovými médiami; tie vznikli v sedemnástom storočí na Britských ostrovoch, kedy vznikla masová tlač.
Druhý pohľad je pri širšom chápaní reklamy informačného charakteru; kedy chcú obchodníci predať nejaký tovar, produkt alebo službu, tak by začiatok reklamy bol naozaj v antike, kedy vďaka otrokom privilegovaná vrstva nemusela pracovať a robiť tovar, ale potrebovala sa ho zbaviť.
No keď sa pozrieme ešte z iného hľadiska, reklama je ponúkanie nejakej myšlienky. To, čo je u nás druhom sociálnej reklamy, boli informačné myšlienky šírené už v praveku; ako udržať oheň, ako ušiť kožuch z nejakého uloveného zvieraťa. Tieto informácie sa tradovali z pokolenia na pokolenie. Egypťania, civilizácia existujúca 3000 rokov pred naším letopočtom, istotne mali obchod.

Je veľa názorov na to, či je reklama umenie alebo nie. Ja som dokazoval, že reklama využíva umelecké funkcie – napríklad estetickú a naopak, umenie má tiež niekedy komerčnú funkciu, takže sa prelínajú v mnohom.
Ako raz povedal prezident jednej nemeckej reklamnej asociácie, reklama je umenie predať. To je jeden krajný názor; druhý krajný názor je, keď moji kamaráti v reklamných agentúrach tvrdili, že – toto je umenie, nie nejakí výtvarníci! My, keď urobíme film, to je umenie. Nie režiséri, tí majú na film hodinu a pol alebo dve. My máme na to tridsať sekúnd, to je umenie!
To je zase v tom inom slova zmysle. Takže keď reklamný prostriedok splní kritériá, ktoré sú kladené na umelecký artefakt, vtedy je reklama umením. Ale skôr je reklama druhom úžitkového umenia.
JE REKLAMA UMENIE? Na známu otázku, ktorá trápi ako uchádzačov, tak aj študentov KAMAKO, odpovedá v krátkom rozhovore vedúci (a zakladateľ) Katedry marketingovej komunikácie. Interview vzniklo ako cvičenie študentky Kristíny Matúškovej pre rádio _FM. Rozhovor si môžete vypočuť, ale aj prečítať nižšie.
Je reklama umenie?
Podľa môjho názoru existujú minimálne tri pohľady na to, kedy vznikla reklama. Zdravý rozum by mal dať, že skôr bolo umenie. Hoci nevieme, akú malo funkciu – nemalo zo začiatku len estetickú, ale boli to nejaké šamanské praktiky; ľudia si privolávali zvieratá, ktoré chceli uloviť. Takže umenie malo iný charakter.
Reklama bola neskôr. Väčšina slovníkov udáva, že reklama vznikla v antike. Keď sa nad tým zamyslíme hlbšie, zistíme, že známe citované svetové slovníky ako Encyclopedia Britannica udávajú, že reklama je šírenie informácií plateným sponzorom prostredníctvom masových médií. Keď je teda reklama šírená masovými médiami, tak musela vzniknúť spolu s masovými médiami; tie vznikli v sedemnástom storočí na Britských ostrovoch, kedy vznikla masová tlač.
Druhý pohľad je pri širšom chápaní reklamy informačného charakteru; kedy chcú obchodníci predať nejaký tovar, produkt alebo službu, tak by začiatok reklamy bol naozaj v antike, kedy vďaka otrokom privilegovaná vrstva nemusela pracovať a robiť tovar, ale potrebovala sa ho zbaviť.
No keď sa pozrieme ešte z iného hľadiska, reklama je ponúkanie nejakej myšlienky. To, čo je u nás druhom sociálnej reklamy, boli informačné myšlienky šírené už v praveku; ako udržať oheň, ako ušiť kožuch z nejakého uloveného zvieraťa. Tieto informácie sa tradovali z pokolenia na pokolenie. Egypťania, civilizácia existujúca 3000 rokov pred naším letopočtom, istotne mali obchod.
Je veľa názorov na to, či je reklama umenie alebo nie. Ja som dokazoval, že reklama využíva umelecké funkcie – napríklad estetickú a naopak, umenie má tiež niekedy komerčnú funkciu, takže sa prelínajú v mnohom.
Ako raz povedal prezident jednej nemeckej reklamnej asociácie, reklama je umenie predať. To je jeden krajný názor; druhý krajný názor je, keď moji kamaráti v reklamných agentúrach tvrdili, že – toto je umenie, nie nejakí výtvarníci! My, keď urobíme film, to je umenie. Nie režiséri, tí majú na film hodinu a pol alebo dve. My máme na to tridsať sekúnd, to je umenie!
To je zase v tom inom slova zmysle. Takže keď reklamný prostriedok splní kritériá, ktoré sú kladené na umelecký artefakt, vtedy je reklama umením. Ale skôr je reklama druhom úžitkového umenia.
