Katedra marketingovej komunikácie „KAMAKO“ na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského vznikla v roku 1996, kedy začala ako prvá v bývalom Československu poskytovať štúdium propagácie. V súčasnosti sa vďaka jej kreatívnemu zameraniu, nadšeniu pre originálne nápady či úspešným absolventom radí k najdynamickejším a k najžiadanejším katedrám Filozofickej fakulty. Od prvého ročníka prepájame štúdium s praxou, a tak si u nás študenti môžu vyskúšať spoluprácu s reálnymi agentúrami či klientmi. Katedra touto formou spolupracovala s agentúrou TRIAD, mestom Bratislava a Filozofickou fakultou UK. Vďaka praktickému zameraniu študijného plánu a priestoru pracovať popri štúdiu už od prvého ročníka, majú absolventi katedry široké možnosti uplatnenia sa. Najčastejšie sa absolventi uplatňujú v reklamných a mediálnych agentúrach, na marketingových či PR oddeleniach firiem, v masmédiách, vo verejných, štátnych a politických inštitúciách či budujú svoje vlastné podnikanie. Mnoho zvučných mien v marketingovom či reklamnom svete na Slovensku sú práve absolventmi KAMAKO.
Je novinár, spisovateľ, textár a jednou z najväčších ikon katedry. Pracoval a publikoval vo viacerých periodikách so zameraním na literatúru a umenie ako sú Slovenské pohľady, Dotyky či Kultúrny život a písal texty pre mnohých spevákov a skupiny ako R. Müller, P. Habera, R. Grigorov či Team. Na konte má aj spoluautorstvo dvoch významných slovenských muzikálov a prekladateľsky participoval aj na ďalších divadelných a muzikálových predstaveniach či je autorom zbierky textových piesní či rozhovorov. V súčasnosti vyučuje na našej katedre predmety ako Ateliér kreativity, Analýza textu, Brandbuilding či Autorské praktikum.
Podľa môjho názoru existujú minimálne tri pohľady na to, kedy vznikla reklama. Zdravý rozum by mal dať, že skôr bolo umenie. Hoci nevieme, akú malo funkciu – nemalo zo začiatku len estetickú, ale boli to nejaké šamanské praktiky; ľudia si privolávali zvieratá, ktoré chceli uloviť. Takže umenie malo iný charakter. Reklama bola neskôr. Väčšina slovníkov udáva, že reklama vznikla v antike. Keď sa nad tým zamyslíme hlbšie, zistíme, že známe citované svetové slovníky ako Encyclopedia Britannica udávajú, že reklama je šírenie informácií plateným sponzorom prostredníctvom masových médií. Keď je teda reklama šírená masovými médiami, tak musela vzniknúť spolu s masovými médiami; tie vznikli v sedemnástom storočí na Britských ostrovoch, kedy vznikla masová tlač. Druhý pohľad je pri širšom chápaní reklamy informačného charakteru; kedy chcú obchodníci predať nejaký tovar, produkt alebo službu, tak by začiatok reklamy bol naozaj v antike, kedy vďaka otrokom privilegovaná vrstva nemusela pracovať a robiť tovar, ale potrebovala sa ho zbaviť. No keď sa pozrieme ešte z iného hľadiska, reklama je ponúkanie nejakej myšlienky. To, čo je u nás druhom sociálnej reklamy, boli informačné myšlienky šírené už v praveku; ako udržať oheň, ako ušiť kožuch z nejakého uloveného zvieraťa. Tieto informácie sa tradovali z pokolenia na pokolenie. Egypťania, civilizácia existujúca 3000 rokov pred naším letopočtom, istotne mali obchod. Je veľa názorov na to, či je reklama umenie alebo nie. Ja som dokazoval, že reklama využíva umelecké funkcie – napríklad estetickú a naopak, umenie má tiež niekedy komerčnú funkciu, takže sa prelínajú v mnohom. Ako raz povedal prezident jednej nemeckej reklamnej asociácie, reklama je umenie predať. To je jeden krajný názor; druhý krajný názor je, keď moji kamaráti v reklamných agentúrach tvrdili, že – toto je umenie, nie nejakí výtvarníci! My, keď urobíme film, to je umenie. Nie režiséri, tí majú na film hodinu a pol alebo dve. My máme na to tridsať sekúnd, to je umenie! To je zase v tom inom slova zmysle. Takže keď reklamný prostriedok splní kritériá, ktoré sú kladené na umelecký artefakt, vtedy je reklama umením. Ale skôr je reklama druhom úžitkového umenia.
© Katedra marketingovej komunikácie od r. 2021